Bemutatkozik a Nissan Sway

Az innovatív formatervnek és termékfejlesztésnek köszönhető, hogy a Qashqai és a Juke az utóbbi évek két legnagyobb autóipari sikertörténete lett.

A Nissan ezúttal ugyanezt az innovatív gondolkodásmódot az egyik legjelentősebb piaci szegmensben, a kisautók kategóriájában is alkalmazza.

A Genfi Autószalonon bemutatkozó Sway bepillantást enged abba, hogyan festene a Nissan kompakt modelljeinek új generációja, ha a vállalat feltűnő új formanyelvét egy európai kisautó megtervezése során is alkalmazza. A Sway egy olyan tanulmányautó, mely kifejezetten az európai ízléshez igazodik: szenvedélyes, merész és izgalmas.

Kicsit agresszív, kicsit futurisztikus, de mindenképpen stílusos az új Nissan Sway

Kicsit agresszív, kicsit futurisztikus, de mindenképpen stílusos az új Nissan Sway

A Sway-t a piac hagyományosan legkonzervatívabb kategóriájának, a kisautók szegmensének felrázására tervezték. A tanulmányautó formaterve a meredek vonalaknak, a lenyűgöző orrnak, az elegánsan egyszerű belsőnek és a kifinomult színek merész használatának köszönhetően szokatlan és szenvedélyes.

A Sway egységességet és harmóniát sugároz, azonban az ebben a szegmensben szokatlan merészség is jellemzi. A modell belső tere olyan elemeket tartalmaz, melyek inkább az ipari építészetből lehetnek ismerősek. Ilyenek többek között a szerkezeti alumínium elemek, amelyek nem csupán az egyszerűséget és az erőt hangsúlyozzák, hanem a részletekre fordított figyelmet, valamint a prémium termékekre jellemző szín- és anyaghasználatot is.

A Sway külseje négy kifejezetten eltérő elemet ötvöz: a V alakú hűtőrácsot, a lebegő hatású tetőt, a bumeráng alakú fényszórókat és a megemelt C-oszlopot. Az új formanyelv már a 2014-es pekingi Auto China-n bemutatott Nissan Lannia Concept, valamint a nemrégiben az Egyesült Államokban bemutatott Murano formatervében is felfedezhető volt. A Sway az első kisautó, amelyben az új formanyelvet alkalmazzák, az egyéb piaci szegmensek későbbi Nissan modelljei pedig minden régióban követni fogják ezt a stílusbeli irányvonalat.

A Sway karaktervonala a V alakú hűtőráccsal kezdődik, amely a modell orrán, alacsonyan, a két V alakú sárvédő-szélesítés között található. A hűtőrács a merész kontúr kiindulópontja, amely ívesen a motorháztető és az első kerekek felett halad, majd látványosan az első ajtó közepe felé ereszkedik. Ezt követően emelkedni kezd az autó hátulja felé, ezzel csaknem érzéki formát adva az autó oldalsó profiljának.

Büszkén fut végig a motorháztetőn, mielőtt jól látható, éles ráncvonallá válik az autó övvonalán, amelyet az emelkedő, háromszög alakú küszöb tovább hangsúlyoz.

A V alakú hűtőrács mellett helyezkednek el a bumeráng alakú fényszórók. A bumeráng alakot általában azáltal hozzák létre, hogy a hagyományosabb fényszóróburkolat alá LED lámpákat helyeznek, azonban ezúttal maguk a lámpák is a jól ismert, egyedi formát veszik fel, így a bennük található LED-ek egy figyelő szempár benyomását keltik.

Az egyedi, bumeráng alakú hátsó lámpák szintén erőteljes megjelenést kölcsönöznek a Sway-nek, leválasztva az autó hátsó felületének háromnegyedét. A két trapéz alakú kipufogócső a lökhárító alja helyett a rendszámtábla házának két oldalából bukkan elő, és az autó hátuljának közepe felé tart.

Az összetett hátsó ajtók nem csupán a meghosszabbított küszöböt és a ráncolódó övvonalat foglalják magukban, de a hátsó kerekek lefedéséhez szükséges, formásan kiszélesített sárvédőket is. Az ablakok vonalának hátulja felé tartó, felfelé irányuló vonalvezetés a lehető legkisebbre csökkenti a C-oszlopot az ajtó és a lebegő hatást keltő tető között. A be- és kiszállás megkönnyítése érdekében a tanulmányautó nem rendelkezik középső B-oszloppal és hátul zsanérozott ajtókkal.

A Nissan új formatervének további eleme a lebegő hatást keltő üveg napfénytető. A tetőt egy meghosszabbított, C alakú szerkezet keretezi, amely az A-oszlopoknál kezdődik, és a tető oldalán egészen a felfelé nyitható hátsó ajtó felett található hátsó keresztelemig fut. A tanulmányautó esetében ezt a szerkezetet a narancssárga szín emeli ki, amely erős kontrasztot alkot a karosszéria kékesszürke színével.

Első látásra szerethető az új Nissan Sway

Első látásra szerethető az új Nissan Sway

A tető közepén található, jellegzetes, X alakú szerkezet további merevséget biztosít. A szerkezet közepe pontosan az első üléseken utazó utasok felett található.

Az üvegtető két fontosabb előnnyel jár: világos és tágas érzetet biztosít az utasok számára, ráadásul az üvegtetőnek köszönhetően a járókelők is megcsodálhatják a jármű belsejét.

A Sway belső és külső színvilága szempontjából sem mondható mindennapinak.

Az autó külseje „kékes hajnalszürke”: a szürke színt fényben jól látható kékes árnyalat dobja fel, amely jól harmonizál a kontrasztot alkotó narancssárga színnel. A kifinomult színkombináció jól illik az európai városi környezethez, ugyanakkor ki is tűnik benne.

Az autó belsejét a sötétebb kék, elefántcsontszín és a narancssárga használata jellemzi. Az utóbbi megegyezik a modell külsején használt színnel, és ezzel egységes megjelenést kölcsönöz annak.

Az először a 2013-as Tokiói Autószalonon bemutatott IDx autó által inspirált Sway átvette az említett modell belső formatervezési koncepcióját, az ívelt szárnyak formája által ihletett műszerfalat.

Az ívelt szárnyak formáját eleganciája teszi különlegessé. A végeredmény egy olyan belső tér, amely esetében a funkcionalitás elsőbbséget élvez, és nincs olyan eleme, amely csupán dekorációs célt szolgálna.

A szerkezeti elemek szintjén a tervezők az egyszerűségre törekedtek. Az ajtóbehúzó fogantyúkat úgy tervezték, hogy be legyenek építve a szemmel látható alumínium rugóstagokba. A háromküllős kormány is az alapokhoz visszanyúló egyszerűségre törekszik, valamint szögletes alsó részből és alumínium küllőkből áll.

Az autóvezetővel szemben mindössze két alapvető műszer található, az összes többi funkció a vezetőülésből és az első utasülésből is jól látható, a műszerfal közepén helyezkedik el a trapéz alakú középkonzolon.

A könnyű alumínium-szerkezetes ülések velúr-szerű borítását gyöngyhatású anyag hangsúlyozza, és az általában luxus kézitáskákon megszokott varrástechnika használata jellemzi. Ami a színek összehangolását illeti, az autó belsejét is az erőteljes kék-narancssárga szín határozza meg, amely tökéletesen egészíti ki az autó külsejét.

Bár a Sway kompakt autó, a túlzsúfoltság kerülésének, a B-oszlop elhagyásának és az egyszerű, de elegáns szerkezetek használatának köszönhetően a modell beltere a vártnál nagyobb.

„Véleményünk szerint a Sway megfelel a márka hagyományainak: a Qashqai-hoz és a Juke-hoz hasonlóan friss, egyedi és feltűnő jellegével felkavarja a piaci szegmens állóvizét.”

„A Genfi Autószalonra készített új tanulmányautó esetében azzal kísérleteztünk, hogy a Nissan hogyan tudná új ötletekkel feldobni a kisautók szegmensét” – magyarázta Shiro Nakamura, a Nissan tervezési alelnöke és kreatív igazgatója.

Paul Willcox, a Nissan Europe elnöke a következőket mondta: „A Nissan magasabb fokozatba kapcsolt. A márkanév az európai autópiacon (és világszerte) a merész, innovatív gondolkodásmódot testesíti meg. Európai növekedésünk mögött csodálatos formatervű, kiváló új termékek állnak. A Sway hangsúlyozza, hogy a Nissan számára mennyire fontos a formaterv a márka építése és a növekedés ösztönzése szempontjából.”

(forrás: Nissan)

Hozzászólások lezárva.