Képkorrekció, a fénykép megvágás és a perspektíva-korrekció

Alapvetőn – véleményem szerint – kétfajta fotós létezik: a dokumentarista és a művészi. Az elsőnek a valóság és annak megörökítése, visszaadása a célja, míg a másik a fényképet mint műalkotást szeretné viszontlátni, és alkotói munkájának korlátait – ha egyáltalán léteznek – saját maga állítja fel. Éles határt, persze, nem lehet húzni a két csoport között, hiszen nemegyszer látunk olyan riportfotót, ami a valóság egyszerű mása, mégis a fotós úgy és olyan eszközökkel örökítette meg, amelyektől a kép egyéni, eredeti vonásokat tükröz, azaz művészi jellegű. A különbség abban jelentkezik, hogy a dokumentarista fotós nem változtatja meg a fényképezőgép által rögzített képet, míg a művészi fotós mindenfajta képkorrekciót elkövet annak érdekében, hogy elképzelése szerint jelenjen meg a fénykép. Ez utóbbi alkotói műveletben, a képkorrekció hatékonyságában, nagy segítség lehet a számítógép és a képszerkesztő programok alapos ismerete.

A képkorrekció, a fénykép manipulálása sokrétű lehet. Gondolkodhatunk előre, de akár utólag is felfedezhetünk egy-egy (újra) elkészíthető alkotást meglévő archívumunkban. Könnyen észrevehetjük, hogy egy kép megvágva, átszínezve, elforgatva, torzítva stb. újabb és újabb lehetőségeket tartogat a kifejezésre. Digitális állományok esetében ráadásul inkább csak sok idő, mintsem pénz a képkorrekciós alkotói tevékenység. Lássunk két egyszerű módot, amitől a fényképünk jelentősen megváltozhat!

Képkorrekció megvágással

A képkorrekció legegyszerűbb módja a vágás. Sok esetben – a fénykép elkészítésének pillanatában – ugyanis nem tudjuk a tökéletes képkivágást biztosítani: nem a megfelelő objektív van a vázon, túl nagy a tömeg stb. Én egyébként is azt javaslom, hogy mindig egy kicsit nagyobb képkivágással dolgozzunk, mint amit a téma megkövetel, mert utólag vágni könnyebben tudunk, mint a képhez hozzátoldani. Persze, stúdióban vagy más, jól kontrollálható helyeken egyszerűbb a helyes képkivágást beállítani, de ha ez hiányzik, akkor ne sokat habozzunk, vágjuk meg a képet, hogy csak az maradjon rajta, amit szeretnénk. A fénykép megvágása után nem mindig lesz a kép oldalaránya „szabványos”, de a kép mondanivalóját ez ritkán zavarja.

Képkorrekció, a fénykép megvágása: Egy ismerősöm udvarában figyeltem fel a közelben ennivalót keresgélő cinkére. Sajnos nem volt nálam csak a 200 mm-es kis tele, így meglehetősen nagy lett az „üres tér” a cinke körül. Ezt vágással kompenzáltam. Ráadásul szerintem a téma panoráma arányokat igényelte, így a képkorrekció során „szélesvásznú” lett a fénykép.

Képkorrekció, a fénykép megvágása: Egy ismerősöm udvarában figyeltem fel a közelben ennivalót keresgélő cinkére. Sajnos nem volt nálam csak a 200 mm-es kis tele, így meglehetősen nagy lett az „üres tér” a cinke körül. Ezt vágással kompenzáltam. Ráadásul szerintem a téma panoráma arányokat igényelte, így a képkorrekció során „szélesvásznú” lett a fénykép. (Eredeti fénykép)

Képkorrekció, a fénykép megvágása: Egy ismerősöm udvarában figyeltem fel a közelben ennivalót keresgélő cinkére. Sajnos nem volt nálam csak a 200 mm-es kis tele, így meglehetősen nagy lett az „üres tér” a cinke körül. Ezt vágással kompenzáltam. Ráadásul szerintem a téma panoráma arányokat igényelte, így a képkorrekció során „szélesvásznú” lett a fénykép.

Megvágott fénykép

Képkorrekció perspektíva-torzítással

Ritka az az amatőr, de talán még profi fotós is, akinek a táskájában ott lapul a PC, azaz a perspektíva-korrekciós objektív. Éppen ezért a legtöbb fotó szenved a perspektivikus torzulásoktól, főleg a nagylátószögű objektívvel készített felvételek. Ennek ellenére ritkán nyúl a fotós a képszerkesztő programhoz, hogy ezt a hibát képkorrekció segítségével orvosolja. Pedig az eredmény látványos, és a munkamenet sem emészt fel túl sok időt. A perspektíva-korrekció mindössze annyiból áll, hogy a kép sarkait – az erre alkalmas programmal – addig húzogatjuk, „torzítjuk”, míg a kívánt torzulások jelennek meg a képen. Ilyenkor nem árt, ha segédegyeneseket (vagy négyzetrácsot) is használunk a képkorrekcióhoz, hogy a kívánt vonalak tényleg a megfelelő irányba mutassanak.

Képkorrekció, a perspektíva-korrekció: Az eredeti képen a ház csavarodása nagyon zavart, olyan benyomásom volt, mintha ki akarna dőlni a képből, mintha szét akarna esni. Ezért a képkorrekcióhoz a Photoshop (Distort), illetve az átméretezés parancsait használtam.

Képkorrekció, a perspektíva-korrekció: Az eredeti képen a ház csavarodása nagyon zavart, olyan benyomásom volt, mintha ki akarna dőlni a képből, mintha szét akarna esni. Ezért a képkorrekcióhoz a Photoshop (Distort), illetve az átméretezés parancsait használtam. (Eredeti fénykép)

Képkorrekció, a perspektíva-korrekció: Az eredeti képen a ház csavarodása nagyon zavart, olyan benyomásom volt, mintha ki akarna dőlni a képből, mintha szét akarna esni. Ezért a képkorrekcióhoz a Photoshop (Distort), illetve az átméretezés parancsait használtam.

1 lépés a segédrács illesztése

Képkorrekció, a perspektíva-korrekció: Az eredeti képen a ház csavarodása nagyon zavart, olyan benyomásom volt, mintha ki akarna dőlni a képből, mintha szét akarna esni. Ezért a képkorrekcióhoz a Photoshop (Distort), illetve az átméretezés parancsait használtam.

2. lépés a torzítás

Képkorrekció, a perspektíva-korrekció: Az eredeti képen a ház csavarodása nagyon zavart, olyan benyomásom volt, mintha ki akarna dőlni a képből, mintha szét akarna esni. Ezért a képkorrekcióhoz a Photoshop (Distort), illetve az átméretezés parancsait használtam.

3. lépés az arányok visszaállítása átméretezés eszközzel

Képkorrekció, a perspektíva-korrekció: Az eredeti képen a ház csavarodása nagyon zavart, olyan benyomásom volt, mintha ki akarna dőlni a képből, mintha szét akarna esni. Ezért a képkorrekcióhoz a Photoshop (Distort), illetve az átméretezés parancsait használtam.

4. lépés a vágás kész méretre

Megjegyzem, sok esetben előfordul, hogy a képen található és különböző irányokba futó egyeneseket képtelenség úgy összehozni (csak a perspektíva-korrekció eszközét használva), hogy – szándékunk szerint — mindegyik tökéletesen vízszintes vagy éppen függőleges legyen. Ilyen esetben használjunk további képkorrekciós megoldásokat, vagy válasszuk a számunkra legmegfelelőbb beállítást.

Be kell azonban látnunk, hogy vannak olyan esetek, amikor a torzítások nem javítják már a képi megjelenést, amikor nincs szükség utólagos képkorrekcióra. Ez tehát mindenkinél egyéni ízlés dolga.

Takács Szabolcs

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.