Hú de jó a HDR technika!

A digitális világ nagy előnye, hogy nem kell spórolni a „fotós nyersanyaggal”. Persze amellett, hogy csak egyszerűen telítjük a meglévő tárhelyünket, ezt a fényképek előnyére is fordíthatjuk. Sőt, még a pontos fénymérést is elhanyagolhatjuk, ha utólag kellő időt és figyelmet szentelünk képeink feldolgozására. A HDR technika ebben lehet segítségünkre.

HDR technika – a RAW fájlok megnyitása

HDR technika – a RAW fájlok megnyitása

A HDR technika és a fénymérés

A fénymérés elhanyagolása általában nem válik a képek előnyére, de nem szükséges nagyon precíznek lenni, ha több expozíciós változatot is készítünk, majd ezeket gyúrjuk egybe. A metódus nem ismeretlen, HDR technika (High Dynamic Range, azaz nagy dinamikai átfogás) technika néven ismert, és a lényege, illetve végeredménye, hogy a kép minden részlete helyesen lesz exponálva, még akkor is, ha csak a természetes megvilágításra hagyatkoztunk. Az így készült felvétel olyan jellemzőkkel bír, amit egyetlen — filmre vagy digitális érzékelővel készített — kép sem képes visszaadni.

Hagyományos felvételi helyzetben és módon a kép egy bizonyos területére eső fényt, esetleg a képmezőre jutó átlagot mérjük, és annak megfelelően készítjük el a felvételt. Az első esetben a képen az lesz helyesen exponálva, amit megmértünk, míg az utóbbi esetben kizárólag az „átlagosan” megvilágított képelemek exponálódnak jól. Mindkét technika természetes velejárója bizonyos képelemek be- vagy éppen kiégése. Ha nem akarunk mi is így járni, akkor az izmosabb fotósok hátukra kanyarítják a fél műtermet a helyes helyszíni kivilágítás reményében, míg a kevésbé izmos, de annál tudatosabb fotósok inkább a HDR technika lehetőségét választják.

Expozíciókorrekció
Amikor a fénymérő által javasolt expozíciós értéket felülbírálva, attól eltérő értékkel exponálunk, azaz a felvételt tudatosan sötétítjük vagy éppen világosítjuk, expozíciókorrekciót hajtunk végre. A korrekció értéke általában 1/3–2 Fé között állítható. Megjegyzem, hogy nem mindegyik fényképezőgépben egyszerű megtalálni ezt a funkciót, de ne adjuk fel könnyen, minden komoly vázban ott lapul valahol.
Expozíciósorozat
Sok esetben még az új fejlesztésű és pontos fénymérők mellett – vagy éppen miattuk – sem tudhatjuk biztosan, hogy a felvétel helyesen lesz exponálva, ezért a fénymérő által javasolt expozíciós érték alatt és fölött is készítünk felvételeket (expozíciósorozatot), és a legjobban tetsző változatot csak otthon, kényelmes karosszékben, a 30”-os kalibrált monitoron választjuk ki. Az expozíciósorozat általában 3, 5 vagy 7 képből áll, egyikük mindig a fénymérő javaslatára, míg a fennmaradó 1-1, 2-2 vagy 3-3 a beállított értéktől +/-1/3–2 Fé eltéréssel készül.

HDR technika kiindulópontja az eltérően exponált három fénykép

HDR technika kiindulópontja az eltérően exponált három fénykép

HDR technika során a törlendő részletek kijelölése

HDR technika során a törlendő részletek kijelölése

HDR technika során a rétegekből ki kell törölni a túlságosan világos vagy sötét részeket

HDR technika során a rétegekből ki kell törölni a túlságosan világos vagy sötét részeket

HDR technika – a részletekben törölt és összeillesztett képek

HDR technika – a részletekben törölt és összeillesztett képek

HDR technika a terepen

A HDR technika alapja, hogy igénybe vesszük, amit az okos fényképezőgép-tervezők már évtizedek óta beleépítenek a vázakba, nevezetesen az expozíciókorrekciót. Az expozíciókorrekciót továbbfejlesztették expozíciósorozattá, hogy a fotósnak csak annyi időt kelljen gondolkodásra és méricskélésre fordítani a helyszínen, amennyi az exponálógomb lenyomásához elegendő. Így a mai kor fotósa már keveset gondolkodik, de annál többet kattintgat. De míg az amatőr ugyanazokkal a beállításokkal készíti a felvételeket, és otthon próbálja meg megtalálni a képek közötti nüansznyi eltérést, és kiválasztani a sok azonos közül a „legjobbat”, addig a tudatos alkotó expozíciósorozatra állított fényképezőgéppel teszi mindezt. Lehetőleg állványról vagy alkalmazhatóságának hiányában gyors sorozatfelvételi üzemmódban. A HDR technikához így elkészített felvételek minden részlete – jó esetben – valamelyik képen helyesen lesz exponálva. A képfeldolgozás során már csak össze kell hozni ezeket a részleteket egyetlen képbe, megalkotva a meglepően kiegyenlített fényviszonyokkal megáldott témát.

Utómunka

Az expozíciósorozattal elkészített képek utólagos HDR technikai feldolgozására, összeillesztésére valamelyik komolyabb képszerkesztő programot javaslom. Mondjuk, egy olyat, amelyikbe bele van építve ez a szolgáltatás.

A Photoshopban az összeillesztés rendkívül egyszerű – de annál rosszabb eredményt nyújt. Csak kijelöljük a fájlokat vagy a mappát, a többit elvégzi a program. Az eredmény általában elfogadhatatlan, így ha nem vagyunk teljesen elégedettek, kézzel belenyúlhatunk, törölhetünk, toldhatunk, próbálkozhatunk mindenféle fortéllyal. A HDR technika elve egyszerű. A középértékkel exponált felvételből kitöröljük az összes kifehéredett vagy befeketedett területet, és ezek helyére illesztjük a helyesen exponált részeket. Persze a sorrend mindegy, használhatjuk alapképnek a legvilágosabbat, és haladhatunk a sötét felé, vagy fordítva. Arra vigyázzunk, hogy a törlésnél semmi esetre se maradjanak éles vágásszélek. Legjobb a fokozatos átmenet.

Manuális HDR technika – saját recept

Első körben megnyitom a felvételeket, és a RAW-konverterben a lehetőségekhez mérten a legjobban „előhívom” őket. A megnyitott képek ezután egymásra kerülnek, egy fájlba, de külön rétegekként. Legfelül a legvilágosabb, legalul a legsötétebb. Átkonvertálom Lab színmódba és kiválasztom a legfelső réteget, valamint a világosság csatornát (kikapcsolom a színcsatornákat). Kijelölöm a legvilágosabb részeket, de ügyelek arra, hogy a középtartomány már ne kerüljön bele. Beállítom a lágy peremet. (Ennek értéke függ a képelemektől és a kép felbontásától is.) A kijelölt részeket kitörlöm, miután visszakapcsoltam a színcsatornákat. Így elértem, hogy a legvilágosabb részek helyén az alatta lévő, sötétebbre exponált képelemek jelennek meg. A leírt műveletet megcsinálom az alsóbb rétegekkel is, majd összeolvasztom egyetlen képpé. Mivel semmi és senki nem tökéletes, ezért a HDR technika utolsó lépéseként utólag még szoktam korrigálni az egyes részleteket ízlésemnek megfelelően.

HDR technika segítségével összeillesztett fénykép

HDR technika segítségével összeillesztett fénykép

Persze akkor sem kell feladni, ha nincs beépített HDR-összeillesztővel rendelkező programunk, a célnak a legtöbb képszerkesztő megfelel. A többi már csak ízlés és kézügyesség kérdése. Sok sikert!

Takács Szabolcs

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.