A szelfi szerethető vagy megvethető, de biztos, hogy divatos

A magyarokat megosztja a szelfizés: közel kétharmaduk tartja átmeneti divathóbortnak, és ugyanennyien hiszik felesleges magamutogatásnak. Mindezek ellenére a magyarok csaknem fele szokott szelfizni, igaz, a negyedüket zavarba hozza, ha ezt másvalaki is látja – derül ki a Samsung Selfie Guide kampány keretében készült felmérésből*. A szelfi nem kizárólag a legfiatalabbak körében hódít: az 50 és 75 év közöttiek mintegy 25%-a szokta önmagát fotózni. A kutatásból kiderült az is, hogy a fővárosiak magamutogatóbbak a vidékiekhez, a nők pedig a férfiakhoz képest. Az 50-75 éves szelfizők egyötöde kimondottan a Facebookra készíti a fotóit.

A szelfi szerethető vagy megvethető, de biztos, hogy divatosA Samsung Electronics megbízásából készült felmérés szerint a magyarok közel fele (46%) szokott önfotót, azaz szelfit készíteni. Legnagyobb mértékben a 18-29 évesek (63%) hódolnak ennek a divatnak, de még az 50 és 75 év közötti korosztályban is minden negyedik megkérdezett szokott szelfit készíteni. Az is kiderül, hogy a gyengébbik nem hajlamosabb a szelfizésre, mint a férifak (51% – 40%), és nagyobb valószínűséggel készít fényképet magáról az, akinek okostelefonja van (56%). A felmérés alapján a budapestiek körében népszerűbb ez a műfaj, mint vidéken (a fővárosiak 51%-a készít szelfit, míg a vidéki településeken élők csupán 39%-a). A Samsung Selfie Guide kampányában az is napvilágot látott, hogy melyek a budapestiek népszerű szelfi helyszínei: a legtöbben a Bazilika és a Deák tér környékéről osztják meg Instagrammon a felvételeiket. A magyarok mintegy 33%-a csak alkalmanként nyúl a kameráért, hogy fotót készítsen önmagáról, a válaszadók 9%-a legalább havonta, hetente pedig 4%-a hoz létre szelfit. Az utóbbi körben a 18-29 évesek felülreprezentáltak, akik közül minden tízedik heti rendszerességgel szelfizget.

A szelfizők többsége (70%) csupán saját magának szeretne megörökíteni egy-egy jó élményt, de egyharmaduk számára az is fontos, hogy megossza ismerőseivel. Ez utóbbi főként a fiatalokra jellemző: a 18-29 éves korcsoport 46%-át ez (is) motiválja a felvételek készítésénél. Képeit a szelfizők közel egyötöde szánja a Facebookra, ami a 18-39 éves korosztályra ugyanúgy jellemző, mint az 50-75 évesekre. Az Instagram viszont határozottan a legfiatalabbak körében népszerű. A 18-29 évesek 7%-a tölti fel ide képeit (ellenben az összes válaszadó körében 3% ez az arány).

Egyértelmű népszerűsége mellett még a szelfizők nagyrésze is csupán átmeneti divathóbortnak tartja a szelfizést, és közel a felük véli felesleges magamutogatásnak. Még kritikusabbak azok, akik sohasem készítenek önfotót: közel háromnegyedük ért egyet az előző két állítással.

A szelfi készítés szinte teljes mértékben a mobiltelefonhoz kapcsolható. Mindössze a szelfizők 13%-a használja a hagyományos kameráját, míg 84% főként a mobiljára támaszkodik. A szelfi készítésnél a válaszadók nagytöbbségét (38%) az zavarja, hogy nem tudja beállítani megfelelően a kameraszöget, ezért fontos részletek lemaradnak a képről. Sokak véleménye szerint a szelfibot hiányzik ahhoz, hogy jó képet készíthessenek (29%) és gyakori az a probléma is, hogy nem tudják beállítani jól a fényképezőgépet (27%), vagy nem elegendően nagy az előlapi kamera felbontása (23%).

További információk a Selfie Guide kampányról: www.selfieguide.hu

* A kutatást a Samsung Electronics Magyar Zrt. megbízásából az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készítette a 18-75 éves internetezők körében, 1000 fős mintán.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.